1 – Sneller tanken

Een waterstofauto tank je in drie tot vijf minuten helemaal vol. Dat is een enorm verschil met een batterij-elektrische auto (BEV). Voor wie vaak lange afstanden af wil kunnen leggen is een waterstofauto de beste keuze.

2 – groter bereik

Ja, ook Ebby Road ziet veel claims voorbijkomen van elektrische auto’s die een enorme actieradius hebben. Maar in de winter neemt die vaak flink af. En als je je batterij onderweg maar tot 80% oplaadt en je je batterij niet helemaal leeg durft te rijden, is je effectieve actieradius flink kleiner dan wat er in de reclames wordt beweerd.

Met gebruik van de eco-stand haalde ik zelf met de Mirai I: 530 kilometer en met de Mirai II 675 kilometer. H2 rijders wist zelfs 700 km uit één tank te halen.

Jos van Stratum, Toyota Mirai expert

3 – geen luchtvervuiling

Een waterstofauto stoot niet alleen enkel water uit, maar hij zuivert ook de lucht! Dat komt door dat de brandstofcel alleen 100% schone zuurstof wil. Het luchtfilter is daarom zo fijnmazig dat zelfs de allerkleinste stofdeeltjes, zogenaamd ultrafijnstof, uit de lucht gefilterd worden.

Daarmee zuiveren waterstofauto’s de lucht die iedereen inademt!

4 – Energie kun je economisch gezien het best opslaan in waterstof

Als we over stappen op groene energie, dus afkomstig van zon en wind, dan gaan energieproductie en energieverbruik niet meer hand in hand. ‘s nachts leveren de zonnepanelen niets op, terwijl er wel stroom wordt verbruikt. En het verschil tussen zomer en winter is gigantisch.

Je moet dus energie opslaan voor zowel korte als lange termijn. Accu’s zijn niet alleen vervuilend om te maken, maar daarvoor zijn ook zeldzame metalen nodig. Dan hebben we het nog niet gehad over het milieueffect en de kosten om deze batterijen te maken. Voor het maken van waterstof heb je vooral groene energie nodig. En natuurlijk een infrastructuur.

Intussen is iedereen het er wel over eens dat waterstof een onmisbare schakel is in de energietransitie.

5 – Ongevoelig voor temperatuurschommelingen

Dat een auto in de winter meer energie verbruikt dan in de zomer geldt voor alle auto’s: de kachel staat aan en de weerstand van koude lucht is hoger dan die van de dunnere warme lucht. De actieradius van alle auto’s is bij vrieskou dan ook lager dan die tijdens een milde zomerdag.

En dat is een belangrijk voordeel ten opzichte van batterijen: deze moeten worden voorverwarmd in de winter (dat kost stroom) en ze kunnen slecht tegen heel hoge temperaturen. Een kilogram waterstof blijft echter de energie opleveren van een kilogram waterstof.

6 – Ongevoelig voor geopolitieke macht

Voor elektrische auto’s ben je aangewezen op het zeldzame lithium. 80% van de lithiummarkt is in handen van Chinese bedrijven. De oorlog in de Oekraïne heeft geleid tot een gascrisis. Daarvan hebben we geleerd dat je zo min mogelijk afhankelijk moet zijn van andere landen.

Waterstof kun je overal ter wereld maken, dus ook in Europa. Klinkt als een verstandige keus toch?

7 – Waterstof presteert goed in de praktijk

Een groot bereik, snel tanken en geen uitstoot. Dat wil toch iedereen? De Toyota Mirais hebben bewezen dat ze in de praktijk goed presteren. In negen tellen zit je van stilstand op 100 kilometer per uur. Ook langdurig doorblazen op de Duitse Autobahn is goed mogelijk. Uiteraard verbruik je dan meer waterstof. Maar als je in vijf minuten weer een gevulde tank hebt, is dat erg prettig reizen.